// //
Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK

Vardag igen

Tillbaka på jobbet efter semestern och även om vi fortfarande känner av sommaren i vissa delar av landet s smyger sig hösten på. Har det blivit lite för mycket av det goda under sommaren, har hängmattan lockat mer än aktivitet s är det dags att komma igång både för kroppen och knoppen.
 
Det känns kanske inte som läge att ta sig till gymmet riktigt ännu. Så varför inte ta tillfället i akt att smygstarta med att cykla.

Cykling är en ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim och är en aktivitet som passar alla gammal som ung.

Starkare muskler och lägre puls
Cykling tränar underkroppens stora muskelgrupper. Inte minst några av kroppens största muskler låren och sätesmusklerna. Viket ökar din kondition. Stora muskler kräver nämligen en hel del.

När du cyklar tränar du hela kroppen och regelbunden träning medför en rad hälsomässiga fördelar.

Cykelträning startar en positiv kedjeredaktion:
  • Blodcirkulationen förbättras, det byggs upp upp ett tätare nät av fina blodkärl i de muskler som arbetar mycket. 
     
  • Du får mer syre och näring till musklerna vilket gör att slaggprodukterna transporteras bort snabbare.

  • Musklerna blir starkare och uthålligare, andningen förbättras och det blir lättare att hålla vikten.
     
  • Immunförsvaret förbättras och risken för hjärt-kärlsjukdom minskar.

Skonar kroppen mot hÂrda stˆtar
Om man jämför med andra motionsformer så är cykling en av de skonsammaste men ger ändå en ökad cikulation och tränar hjärtat. Den konkurrerar bra med både löpning och simning på det området.

Samma sak gäller muskelstyrka och -uthållighet. 
Cyklingen ger en jämn belastning utan våldsamma stötar genom kroppen. Leder och muskler utsätts för klart mindre belastning. Dessutom kan alla vara med, ung som gammal. 

Boosta din självkänsla
Man ska aldrig underskatta träningens betydelse för självkänsla och humör. När kroppen mår bra ger det även psyket styrka.

Du boostar din energinivå och rensar hjärnan.

Enkel vardagsmotion
Som vi alla vet är det inte alltid lätt att få ihop livspusslet och ofta är det som får stryka på foten just träningen. Så försök hitta tiden till vardagsmotionen. Tips är att om du har möjlighet att ta cykeln till jobbet, till affären eller köp en av våra populära motionscyklar för att komma igång. Med dem cyklar du när du vill.
 
Här hittar du en av våra bästsäljare: Klicka här för att läsa mer