Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Om Sporttema | Magasinet | Träningstips | Träna med Kettlebells

Träna med Kettlebells

Hur kan en kula med ett handtag vara bra träning kan man ju undra? Ja, vad är egentligen kettlebells och hur kan du och jag använda dem i vår träning. Sporttema förklarar.
 

Kettlebells kommer från början från ryssland och var en typ av metallvikt, som huvudsakligen användes för att väga grödor, under 1800-talet.

 

De började användas för rekreations- och tävlingsstyrka i Ryssland och Europa i slutet av 1800-talet. Man började använda sig  av konkurrenskraftig kettlebelllyftning eller girevoysport omkring 1885. Källa Wikipedia

 

De vanligaste kettlebellsövningarna bygger på uthållighet och styrka i främst nedre delen av rygg, ben och axlar.

 

De grundläggande rörelserna, som swing, snatch och clean och jerk, engagerar hela kroppen på en gång på ett sätt som efterliknar verkliga världsaktiviteter som skyfflande eller gårdsbruk.

 

De 6 grundläggande kettlebellövningarna

  1.  Swing: Grundövningen, en explosiv höftextension eller hip hinge och träningsformens signumövning.
  2. Squat: Knäböj med kettlebells
  3. Clean: Kettlebellens "frivändning". Börjar som en enhandssving men avslutas genom att dra upp vikten till vilopositionen på armen och axeln.
  4. Snatch: Kettlebell-ryck. Börjar som en enhandssving men dras rakt upp framför kroppen till utsträckt arm.
  5. Press: En vanlig axelpress
  6. Turkish Get-up. En unik helkroppsövning där man tar sig från liggande på rygg med vikten på rak arm upp till stående och ner igen. 

 

 

Videotips!