Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Om Sporttema | Magasinet | Träningstips | Träna hemma med viktväst

Träna hemma med viktväst

Känner du att du vill ha lite mer motstånd när du tränar är en viktväst perfekt. Våra viktvästar är smidiga och bekväma att ha på sig när man tränar.
 

Om du vill öka din belastning när du tränar är en av våra viktvästar perfekt. De är smidiga och anpassningsbara genom att du kan ta bort lägga till vikter i dem.

 

De har bra passform och funkar bra under en jacka utan att vara klumpiga. 

 

Viktvästen gör att du tvingar kroppen att jobba hårdare när du gör dina styrkeövningar. När du använder viktväst ökar du belastningen på kroppen, tänk på att börja försiktigt för att undvika belastningsskador. Om du använder västen när du t ex ska ut och jogga ska du kanske börja med att promenera så du känner efter vad du klarar av.

 

Tips på hur du kan träna med viktväst 

 

Knäböj

Knäböjningar med en viktväst ger ett ökat motstånd för benen. Det blir tuffare för ben, vader och lår att lyfta upp kroppen.

Böj knäna sakta ner till en hukande ställning, därefter lyfter du sakta upp kroppen till en rak ställning igen. Upprepa tio gånger, vila en minut upprepa tio gånger osv.

 

Armhävningar

Gör vanliga armhävningar. Du kan utföra armhävningarna både på knä eller med raka ben. Upprepa övningen i fem minuter, pausa i en minut och återgå till övningen i fem minuter igen.

 

Utfall

Gör vanliga utfall tjugo gånger (tio gånger per ben) pausa i en minut och återgå till övningen igen. Du får bättre kondition och musklerna får jobba hårdare än utan västen.



6 bra anledningar att träna med en viktväst

Att träna med en viktväst ger inte bättre styrka i kroppen men även konditionen och fysiken förbättras. 

 

En viktväst har många olika användningsområden 
När man använder en viktväst kan man utföra flera olika övningar på samma sätt som utan en väst bara det att viktvästen hjälper till att förbränna fler kalorier snabbare än om man skulle träna utan. Man kan princip använda viktvästen till dem flesta övningarna. 

Viktvästen är lätt att anpassa 
Du kan lätt anpassa vikten på västen utefter hur mycket du känner att du klarar av. Är du i början på en träningsperiod är det bra att ha mindre vikter på sig och sedan öka upp efter hand som du tränar. Man kan även ha en gemensam väst då den personen som använder västen behöver fler och tyngre tyngder lätt kan stoppa in eller ta ut tyngder ur västens fack. 

En viktväst är skonsam för dig 
Många kan få smärtor genom att springa på asfalt eller andra hårda ytor, då kan man ta på sig en viktväst och gå en snabb promenad och det ger nästan samma effekt som att springa utan en väst. Som att vikterna är jämt fördelade på västen kan man utföra styrketräning och belasta hela kroppen och inte slita ut visa muskler medans andra inte används alls. 

Viktvästen är effektiv och tidssparande 
Har man kanske bara en begränsad tid att träna så kan man använda sig utav en viktväst som gör att man träningen blir lika effektiv som om att man skulle träna utan en väst. 

En viktväst bränner fler kalorier än samma träning utan väst 
Ju mer du väger, desto fler kalorier förbränner du när du springer eller promenerar, och detsamma gäller när du använder en viktväst. Så om målet är att bränna kalorier för att gå ner i vikt så är viktvästen din bästa vän – oavsett om du är ute på en powerwalk eller bara rastar hunden en kortare stund. 

Magen tränas mycket med hjälp utav en viktväst 
Att hålla överkroppen upprätt när du bär runt på en vikt kräver att du hela tiden aktiverar dina magmuskler. Det betyder att du får dubbel effekt av en promenad eftersom du får magträningen som en bonus. 

 

Läs mer om vårt stora utbud av viktvästar här. 

 

Träningstips med viktvästar, kolla videon.