Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Om Sporttema | Magasinet | Träningstips | Låt barnens studsmatta bli din bästa träningskompis i sommar

Låt barnens studsmatta bli din bästa träningskompis i sommar

Flytta ut träningen och gör gemensam sak med barnen. Låt studsmattan bli ditt träningsredskap.
 

Att hoppa studsmatta är både roligt och fysiskt krävande men du kan använda den och ställningen till den på många andra sätt till din träning också.

 

En perfekt övning för uppvärmning är att springa på den, börja med låga steg för att  övergå till höga knän och om det funkar hoppa på ett ben 10 ggr på varje.

Styrketräna 

För att komma upp på studsmattan finns alltid en liten stege, använd den som klättrande planka. Ställ dig i plankposition med händerna på översta trappsteget, ta dig nedåt med hjälp av händerna stegvis på stegen upp och ner ca 10 ggr.

 

Ligg på studsmattan med benen rakt upp mot himlen. Spänn magen och försök nå tårna med händerna, sänk långsamt ben och händer så långt så det känns bra i ländryggen. Nudda tårna 10 ggr.

 

Placera fötterna höftbrett, håll ryggen rak och magen spänd, sätt dig ner i en benböj. Vill du pressa på lite mer hoppar du isär med benen och tillbaka till höfbredd 10 ggr.

 

Utfall: Ta ett stort kliv fram spänn magen och håll överkroppen rak. Sänk kroppen genom att böja båda knäna, stanna innan det bakre knät nuddar mattan, pressa upp igen. Upprepa 10 ggr på varje sida.

 

Just nu har Sporttema kampanjerbjudande på studsmattor. Kolla här