// //
Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Om Sporttema | Magasinet | Träningstips | Effektiv träning på löpband

Effektiv träning på löpband

Våren är ju på gång och med dem alla motionslopp som är kul att delta i. Förbered dig väl för att undvika skador. Här kommer en hög med "löpbandstips".
 

Ladda inför våren och sommarens alla motionslopp med ditt löpband. 

 

Intensivträning

Löpband ger dig alla möjligheter att öka intensiteten i din löpträning. Få en bättre och intensivare träning genom att trycka ett par extra gånger på hastighetsknappen än om du springer långa monotona rundor.

Öka pulsen genom snabba progressiva pass eller kör backlöpning och fartlekar.

 

Träna tryggt

Om du är ny användare på löpband. Tänk på att ta det lugnt i början. Promenera och öka takten efter hand. Ha aldrig ett så högt tempo så du kör slut på dig själv. Om du känner att du håller på att ta slut, ta tag i handtagen, ställ dig på sargen och stäng av löpbandet lugnt och stilla.

 

Träna varierat

Din kropp behöver ständiga utmaningar för att utvecklas, därför är det viktigt med en varierad träning för att din formkurva ska fortsätta peka uppåt. Växla mellan kortare och snabbare pass, längre och lite lugnare perioder, varierande lutning och backpass, längre och ihållande tempopass.

 

Träna målinriktat 

Med löpband har du möjlighet att ställa in för att hitta ett jämt malande tempo för att vänja dig själv vid uthållighet för längre sträckor. Detta är av stor betydelse för att optimera utbytet för både träning och tävling. 
Var bara medveten om att du oftast springer snabbare på löpband. Så tänk på att ställa in löpbandet på någon grads lutning för att efterlikna utemiljö med exempelvis stigar och asfalt för att få en mer rättvis tid.

 

Träna din teknik 

Du har alltid ett jämt underlag på ditt löpband vilket gör att du kan anpassa farten för att träna din löpteknik. Lägg därför in teknikpass under din träning på löpbandet. Prova till exempel kortare steg, annorlunda fotisättning, olika kroppshållning i olika lutning och hastighet.

 

Träna utomhus

Du kan inte räkna med att omsätta din träning på löpband utomhus med en gång. Ditt löpmönster blir annorlunda när du kommer ut på stigar, ojämt underlag och vind. Ge dig därför ut någon gång i veckan för att ta en lugn löprunda ute. Försök hålla ett lugnt och jämt tempo. Det är bra för kroppen till skillnad från när du springer på löpbandet där belastningen blir mycket enformigare. 

 

På Sporttema hittar du många bra och prisvärda löpband. Du hittar löpband både för dig som vill ha något enklare och för den kräsne löptränaren.

 

Läs mer om våra löpband här.