Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Om Sporttema | Magasinet | Träningstips | Crosstrainerträning

Crosstrainerträning

Få upp flåset med crosstrainer och aktivera rätt muskelgrupper för optimal effekt.
 

En crosstrainer är det perfekta sättet för att skonsamt träna upp flåset och stärka flera muskelgrupper när du tränar. Det är ett jättebra sätt att bränna fett utan att belasta muskler och leder. 

 

På engelska kallas crosstranern "the elliptical machine" för den elleptiska rörelsen som benen gör när man använder den och fötterna aldrig lämnar pedalerna. Den härmar kroppens naturliga rörelsemönster vilket är bra om man vill komma tillbaka efter en skada.

 

Maxa din crosstrainerträning

Tänk på att alltid spänna din core och ha en bra hållning med en rak kropp, tillbakadragna axlar och hakan uppåt.

 

Träna intervaller för att få upp konditionen 

Gå så fort du kan i en minut för att sedan sakta ner i två, kör så sex gånger och använd både armar och ben. Tänk på att hålla kroppen rak och spänna din core.

 

Variera för att träna olika muskelgrupper

Om du vill aktivera vaderna så håll vikten över tårna.

Vill du aktivera baksida lår, böj benen och pressa hälarna så långt ner du kan i pedalerna när du trampar. 

Ben, rumpa och lår aktiveras om du aktiverar dem i varje rörelse.

 

Här hittar du en bra crosstrainer för hemmabruk