Sporttema.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
OK
Start | Köpvillkor

Köpvillkor

Sporttema Sverige AB är certifierade av Trygg e-handel.

Certifierade av Trygg e-handel ger trygghet för dig som kund, läs mera.

 

Kontaktuppgifter

 

Kontor:

Sporttema Sverige AB

Drottninggatan 47

374 36 Karlshamn

 

Tel: 0454-10920

E-mail: support@sporttema.com 

Org nr: 556708-8124

Moms reg: SE556708-812401

 

Vi innehar f-skatt sedel.

 

Lager:

Sporttema Sverige AB

Lumavägen

371 47 Karlskrona

Tel: 0454-10920

 

Priser

Samtliga priser är i Svenska kronor och inkluderar 25% moms.
 

Avgifter

Vid köp under 1500 kr tas en expeditionsavgift om 99 kr ut på alla order.

 

 

Orderbekräftelse

Efter köp sänder vi automatiskt en mail till den mail adress du angivet vid köpet. Detta är en värdehandling och gäller som garantibevis som ska sparas. Skriv gärna ut den. Om ni inte får denna mail är det viktigt att kontakta oss. Fel i mail adress kan t.ex. innebära att faktura mm inte kommer fram.

 

Fraktkostnader

Det finns alltid ett FRAKTFRITT alternativ inom Sverige.

 


Leveranstid

Normal leveranstid är 2-7 dagar om alla varor finns i lager. 

OBS att en produkt kan ha status tillfälligt slut i lager och vid längre leveranstider visas preliminärt leveransdatum.
Vid slut i lager då ni beställer och datum är känt visas detta i butiken på produkten samt i er orderbekräftelse. Uppdaterar vi datum då vi förväntas få dem i lager igen så sänder vi en email till er med information.

På grund av pandemin så är mycket slutsålt och nya inleveranser är försenade. Vi ber om överseende om att långa leveranstider kan uppstå på artiklar som inte finns i lager.

 

Leveranssätt

 

Privatpersoner
Order över 20 kg eller över 120 cm i längd sänds i första hand med DSV Road AB. Vid vid mindre leveranser (max 20 kg och under 120 cm långt) med Postnord.

Flera fraktalternativ finns att välja i kassan.

Leveranser med DSV Road AB eller DHL sker på dagtid till tomtgräns (varorna bärs alltså inte in eller upp för trapper etc i exempelvis hyreshus) eller så långt lastbilen kommer. Transportbolaget anger ett beräknat tidsintervall för leveransen, tex mellan kl 10-14. Man kan inte själv välja andra intervall än de som transportbolaget beräknar bilen passerar din adress. Intevallet kan variera förmiddag, dag eller eftermiddag.

Leveranser med Bring sker till ytterdörr dagtid. Man blir tilldelad ett tidsintervall tex 10-14. I vissa fall kan man även välja kvällsleveranser. Det är olika tider och möjligheter från ort till ort.

Man kan inte själv välja andra intervall än de som transportbolaget beräknar bilen passerar din adress och man blir tilldelad. Intevallet kan variera förmiddag, dag eller eftermiddag.

Leveranser med PostNord MyPack Home FlexChange kan välja att få leveransen dagtid eller i vissa fall kvällstid. 

Kunden får ett meddelande via sms, e-post, eller PostNord-appen när paketet är på väg. Med hjälp av PostNord-appen eller här på webbplatsen går det sedan välja dag och tid för levererans hem, om varan ska hämtas hos ett ombud eller på något av våra serviceställen. I många områden kan även klällsleverans bokas.
 
Vid hemleverans kan paketet lämnas på en anvisad plats även om ingen är hemma. När valet är gjort får kunden en bekräftelse. Det är också enkelt att ändra tiden för leverans i PostNord-appen eller på webben.

 

Tänk på att ange telefon nr där ni kan nås dagtid. Ange gärna mobilnummer då SMS avisering av leveransen kan ske.

 

I kassan kan man välja annan leveransadress än faktura/hemadressen.

Detta kan exempelvis utnyttjas om man inte är hemma dagtid utan vill ta emot varorna på jobbet etc. (Inte möjligt vid faktura eller dela upp betalningen)

 

För snabbaste leveranstiden, ange leveransadressen till en företagsadress som t.ex. ert arbete etc, ingen avisering sker innan leverans vid adress till företag.

 

Vid ev försening har konsumenten rätt att häva köpet utan kostnader.

Inbärning
På grund av pandemin gör DSV Road AB inga inbärningar för närvarande. I vissa fall kan det lösas med andra transportbolag eller på vissa orter av våra montörer. Kontakta kundtjänst för möjligheter och prisförslag.

Önskar man varor över 25 kg helt inburet av transportbolaget måste extra bemanning sättas in - kontakta oss för priser på just din adress.

Övriga tjänster vid transport
Beställda och utförda tjänster vid tex leveranser, kvällskörningar, inbärning anvisad plats etc omfattas inte av öppet köp och återbetalas inte vid ånger.

Adressändring
Önskar man ändra adress på en leverans efter den är skickad så kostar det 275 kr plus 125 kr per kolli.

Direkleveranser från leverantörer
I vissa fall, framför allt på större varor/beställningar, sänds varorna direkt från vår leverantör till dig som kund. Transportbolag kan då variera, exempelvis TNT, Schenker, DSV Road AB, DHL etc.

 

Företag

Order över 20 kg eller längre än 120 cm sänds i första hand med DSV Road AB till angiven leveransadress. Leverans sker dagtid.

Ingen avisering sker innan leverans vid adress till företag.
 

Order undre 20 kg och under 120 cm långt sänds till Postnords utlämningsställe.
Flera alternativ kan finnas att välja i kassan.
 

Lagerhyra från dag 10

Det är viktigt ni bokar upp leveransen med transportbolaget så fort som möjligt efter vi sänt varorna. Mera information om detta får ni i er leveransbekräftelse.Har ni inte fått denna kontaktar ni vår kundtjänst för hjälp.

Vid transport med DSV Road AB så tillkommer lagerhyra från dag 10 med 99 kronor per dygn. 
Dagarna börjar att räknas från den dag varan ankommer transportbolagets terminal för avisering.
 

Ej utlösta paket

Ej utlösta paket debiteras med frakt tur och retur enligt våra verkliga kostnader. Gäller även avbokade order efter vi har sänt varorna. Priset beror på storleken/vikt på paketet. 

 

Avbokning

Vi rekommenderar att avbokning göras skriftligt via vår kundtjänst eller svara på det bekräftelse mail ni fick vid köpet. Ange alltid ert ordernummer vid avbokning.

 

Vid retur av varor eller avbokning återbetalar vi normalt era pengar inom 7 dagar. Max återbetalningstid är 30 dagar.

 

Ångerrätt

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 30 dagar.
Ångerfristen löper ut 30 dagar efter dag 1 du mottagit varan.
 
Vill du utöva ångerrätten ska du till Sporttema Sverige AB skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post till support@sporttema.se). Använd med fördel vår kundtjänst eller kontaktikonen i kanten på sidan.
Du kan använda mallen från konsumentverket i länk nedan, men du måste inte använda den.
 
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
 
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder), undantag - redan utförda tjänster som beställd montering av varor återbetalas inte. 
 
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit varan i retur. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
 
Du ska återsända varan till oss i sin originalkartong eller överlämna den i originalkartong till
 
Sporttema Sverige AB
Lumavägen 1
371 50 Karlskrona
Sverige
 
utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan 30-dagars perioden löpt ut.
 
Vi kan även hjälpa dig lösa transporten av returen, kontakta oss för kostnader och adresslappar. Kostnaden beror på varan vikt och storlek samt avstånd.
Stora och tunga produkter som löbband på långa avstånd och glesbygd kan ha höga kostnader, vi uppskattar maximalt ca 3000 kr. 
 
Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Här finns även konsumentverkets ångerblankett som kan skickas in så vi har den inom 30 dagar från leverans.

 

Lägsta priset garanti

Vi är övertygade om att vi har Sveriges lägsta priser på de produkter vi erbjuder. Skulle ni ändå finna samma produkt till lägre pris i någon annan e-butik inom två veckor från ditt köp så återbetalar vi 110 % av mellanskillnaden. Hittar du en produkt i annan Svensk e-butik till lägre pris så kontakta oss. Priset som jämförs är inklusive frakt och andra eventuella kostnader. 

Detta för att du som kund ska kunna handla tryggt hos oss.

Garantin gäller mot andra Svenska e-butiker och butiken ska ha varan i lager för leverans.

 

Avtal

Vi ingår inte avtal med minderåriga.

 

 

Betalningsalternativ

Betalninar går genom Svea (villkor finns här) eller Klarna (villkor finns här). Länkar till aktuella villkor finns även i kassan.

Vi och våra samarbetspartners för betalnignr använder 3D-secure. 3D Secure är en säkerhetslösning för betalningar på internet som har tagits fram av kortnätverken Visa och Mastercard. Rent praktiskt innebär 3D Secure att kortkunden, utöver sina kortuppgifter, även måste verifiera sig med ytterligare ett sätt för att fullfölja sin betalning, exempelvis med ett lösenord eller mobilt bankid.
 

 

Hyra för företag

Företag har även möjligheten att hyra träningsutrustning. Normal hyresperiod är 36 månader. Hyran blir ett fast belopp per månad, inga höga startkostnader vilket gör likviditeten bättre. Vi använder Wasa Kredit för hyreskontrakten, sedvanlig kreditkontroll.

Möjlighet finns även att efter 36 månader köpa loss maskinerna man hyrt.

Kontakta oss om ni önskar offerter eller beställa varor via Hyra. 

 

EXPORT

 
Danmark

Vi kan även leverera gods till Danmark. Som introduktionspris tar vi 350 kr i frakt. Leveranstid 5-14 dagar. Betalning endast via kort. Minsta beställning är 2000 sek.

 

Norge

För leverans till Norge kontaktar ni oss för fraktkostnad. Då Norge ligger utanför EU förtullas varorna in iNorge.

 

Övrig Export

Vi kan även leverera till andra länder. Kontakta oss för pris.

 

Kontakta oss före beställning för export så vi lägger upp rätt betalalternativ i kassan.

 

Garantier

Vi lämnar 1-3 års garanti beroende på märke
Märken Abilica, Casall, Nordic och Christopeit Sport har 2 års garanti.
Viking Sport har 3 års garanti
inSPORTline har 1 års garanti.
Elektronik har 1 års garanti.
Biljardbord har 6 månaders garanti.
Övriga märken 12 månaders garanti.


Slitagedelar räknas inte som garanti, exempel är fjädrar och kantskydd till studsmatta, vajer till multigym etc.

De mindre och enklare maskinerna är för hemanvändning eller företag, för kommersiell användning kan begränsningar finnas i garantin. Kontakta oss för mera info.
 

Pricerunner köpskydd
Utdrag ur Pricerunners villkor 2015-05-20: När du köper en produkt av Sporttema som är listad på PriceRunner med Köpskyddssymbolen aktiverad så kan du inom 24 timmar registrera dig gratis för PriceRunners Köpskydd. Om du inte får det du beställt och återförsäljaren inte ersätter dig så gör PriceRunner det!* Läs mer här

  1. Registrera dig på Pricerunner inom 24 timmar från köptillfället. Samma e-postadress som användes vid köpet måste användas.
  2. Om du inte får det du beställt måste du först kontakta återförsäljaren och kräva återbetalning.
  3. Om återförsäljaren inte betalar tillbaka pengarna du har rätt till mailar du kopskydd@pricerunner.com så gör PriceRunner det inom 14 dagar.

*PriceRunners Köpskydd ersätter upp till 5000 kronor. 

Sporttema reserverar sig för eventuella förändringar i Pricerunners villkor, klicka här för aktuella villkor.
 

Reklamation

Reklamation ska anmälas skriftligt, bifoga gärna bilder för att förtydliga och en så utförlig felbeskrivning som möjligt. Ange ALLTID ert order nr vid reklamationsanmälan. Du som konsument har alltid 3 års reklamationsrätt men ska anmäla felet inom skälig tid (normalt 2 månader) så snart felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. 

Transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det felet upptäckts eller bort upptäckas. 

Vi föredrar anmälan per mail till: support@sporttema.com 

 

Skriftlig reklamation kan även sändas med post till:

 

Sporttema Sverige AB

Drottninggatan 47

37436 Karlshamn

 

Vid enklare garantiärende / reparation byter i första hand kunden själv de delar som vi sänder ut. Om det bedöms som avancerat ska maskinen packas ner i lämpligt emballage (vi rekommenderar originalkartongen) och så skickar vi maskinen för reparation. Sporttema står givetvis för dessa transportkostnader och vi löser transporterna med våra transportbolag och avtal.Kunden står för risken vid transporten.

 

Vi garanterar att vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Om vi inte lyckas lösa ditt klagomål kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 
Mer information hittas på ARN:s hemsida. Du kan skicka in ditt klagomål på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen, och ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN genom post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige, besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

 

Du som kund har rätt att reklamera en vara om varans egenskaper avviker från det som avtalats eller följer av lag.

 

Montering

De flesta maskiner kräver en enklare montering, komplett instruktion medföljer. Större maskiner kräver mera montering.
Tjänsten kan även köpas till. Avgiften omfattas inte av öppet köp efter vi utfört tjänsten.

 

Cookies

Denna webbplats använder så kallade cookies. Enligt lagen så är vi skyldiga att informera dig som besökare att cookies används. Cookies är en lite textfil som sparas på din dator. Sporttema använder cookies genom vårt affiliateprogram. Du kan i din webbläsare stänga av cookies. Cookiepolicy finns här.

 

Utlämnande av personuppgifter

Sporttema Sverige AB delar inga personuppgifter kunden lämnar till sig till tredje part såvida kunden inte uttryckligen gett sitt samtycke till detta i samband med att informationen lämnades eller vid ett senare tillfälle.

 

Vad som avses med personuppgifter

Detta innefattar personuppgifter (så som/na) namn, e-postadress adress, telefonnummer, varor eller tjänster ni köpt såväl som uppgifter som ert besök på vår site automatiskt medger, så som ip-adress, webläsarversion, operativsystem, webadress som dirigerade er till vår site, datum och tidpunkt etc

 

Skydd av personuppgifter

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundtjänst. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåga några personuppgifter. 

 

Nyhetsbrev
När ni som kund i kassan har godkänt mottagande av nyhetsbrev får ni motta nyhetsbrev/e-post innehållande marknadsföring av våra produkter genom tex rabatter och kampanjer. Det är alltid möjligt att avstå dessa utskick.
I vissa fall vid diskussion om försälning av en vara eller tjänst kan ni erhålla epost om erbjudanden eller förslag på produkter.
Ni har möjlighet att i varje utskick klicka på länken för avregistrering för att avstå framtida utskick. Ni kan givetvis även kontakta vår kundtjänst för avregistrering. 
 

Support och tillgänglighet

Vi svarar på mail inom 48 timmar (vardagar). Vårt mål är att svara inom 24 timmar. Skulle vi inte få fram svar på din fråga så meddelar vi det inom 48 timmar och återkommer så snart vi bara kan.

På grund av panemin är trycket på kundtjänst högt, svarstider är längre än normal.

 

Anti-SPAM policy

Sporttema Sverige AB medverkar ej till att skicka sk SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation och våra produkter. Epostutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till våran verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa enkelt från en länk i e-postmeddelandet. Detta ska kunna ske utan att kunden måste göra en inloggning eller liknande.

 

Manualer

Abilica och Sportsupply:s produkter har svensk manual. Undantag finns med engelsk eller norsk manual. Manualer är i de flesta fall på flera språk.  Vid problem hjälper vi gärna till.

 

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i ebutiken i texter och priser. Sporttema jobbar inte med rabattkoder och ansvarar inte för eventuella rabattkoder/information som andra hemsidor lägger ut.